Artikkelin alussa on hieman yleistä tietoa PPF:stä, asennustarvikkeista ja termistöstä.
PPF (eli Paint Protection Film) on nimensä mukaisesti maalipinnan suojakalvo, joka suojaa ajoneuvon maalipintaa kiveniskuilta, nastoilta ja naarmuilta sekä muulta mekaaniselta rasitukselta, kemikaaleilta ja UV-säteilyltä. Joskus PPF:stä kuuleekin puhuttavan kiveniskuteippinä tai kiveniskusuojakalvona. PPF:n suurimpana etuna on sen paksuus (150-250 µm) sekä lujuus, joiden ansiosta se kestää jopa keulaan tulevat kiveniskut suojaten alla olevan maalipinnan. Maalipinnan lisäksi PPF:llä voidaan suojata myös esim. ajovaloumpiot. Erikoisen PPF:stä tekee myös sen pintakäsittely: suurimmasta osasta kalvoista löytyy nk. self healing-ominaisuus, joka (yleensä lämmön vaikutuksesta) korjaa itse itsensä ja poistaa pintaan syntyneet pienet mikronaarmut. Lisäksi kalvon pinnoite/pintakäsittely on jotain poikkeuksia lukuunottamatta erittäin hydrofobinen, eli vettä ja likaa hylkivä (samalla tavoin kuin vahattu maalipinta).
Normaalista ajoneuvoteipistä PPF eroaa useallakin tavalla:
PPF:stä puhuttaessa vastaan tulee varmasti paljon termejä, joita ei asiaan vihkiytymätön ymmärrä. Alla avattuna tässä artikkelissa vastaan tulevat ja yleisimmin käytetyt termit, joiden avulla tekstistä saa varmasti enemmän irti.
Eri kokoisiin ajoneuvoihin tarvitaan luonnollisesti eri määrä kalvoa. Alla listattuna suuntaa antavasti kalvon kulutus erilaisiin ajoneuvoihin. Toki ajoneuvon muodot vaikuttavat kulutukseen, minkä lisäksi työhön on hyvä varata muutama metri ylimääräistä mahdollisten virheiden korjaukseen.
PPF:n asennukseen tarvitaan seuraavat välineet:
Gyeonilta löytyy valmis PPF Installer Tools-työkalusetti, jossa on liinoja ja nesteitä lukuunottamatta kaikki tarpeellinen PPF:n asennukseen.
Asennusnesteen (Slip Solution) valmistus
PPF asennetaan pintaan märkänä, ja väliin tulee sumuttaa neste, joka mahdollistaa kalvon liikuttelun, estää sen ennenaikaisen tarttumisen sekä lastautuu hyvin kalvon ja maalipinnan välistä pois päästäen kalvon kiinnittymään pintaan. Tähän löytyy valmiita, juuri tarkoitukseen kehitettyjä nesteitä ja geelejä, esim. Gyeonin PPF Slip, jolla päästään luonnollisesti parhaaseen tulokseen. Haluttaessa slip solution voidaan valmistaa myös itse. Slip solution valmistetaan sekoittamalla muutama pisara (2-4 ml) saippuaa tai shampoota litraan vettä. Käytettävä saippua vaihtelee käyttäjän mukaan, osa käyttää perinteistä astianpesuainetta, osa vauvoille tarkoitettua shampoota ja osa (vahatonta!!!) autoshampoota. Kokeile ja etsi omaan käyttöön sopiva seossuhde asennuksen aluksi.
Kiinnitysnesteen (Tack solution) valmistus
Nk. Tack solution on käytännössä laimennettua IPA:a (Isopropyylialkoholia), jonka tehtävänä on huuhdella kalvon liimapinnalta slip solution pois, pehmentää liimapinta ja parantaa näin kalvon alkutartuntaa asennettavaan pintaan. Tack solutionia voidaan käyttää apuna esim. pokkausten kiinnitykseen tai silloin, kun kalvon reuna käännetään asennettavan pellin takapuolelle. Sopiva tack solutionin laimennus on yleensä n. 10-20% IPA-liuos.
Tack solution on helppo valmistaa Padboysin IPA:sta joko lisäämällä pullon sisältö 0.75 -2 litraan (jos lisätään 0.75 litraan = 20%, 2 litraan = 10% liuos) puhdasta (mielellään tislattua) vettä, tai mikäli liuosta tarvitaan vähemmän, lisäämällä esim. 100 ml Padboysin IPAa 250 ml vettä (n. 15% liuos).
PPF -kalvon asennus on teoriassa melko suoraviivainen prosessi, mutta käytännössä homma vaatii tietysti harjoittelua. Helpoiten PPF:n asennukseen sisään pääsee ammattilaisten järjestämillä asennuskursseilla, joissa homma opetetaan kädestä pitäen. Huolellisesti ohjeita seuraamalla ja alkuun rauhassa liikkeelle lähtemällä homma on kuitenkin mahdollista jokaisen oppia myös itse.
PPF-kalvon asennus lyhyesti
1. Ajoneuvon huolellinen pesu
Aivan kuten teippauksessa tai maalipinnan vahauksessa tai pinnoituksessa, myös PPF-kalvotuksessa on tärkeää, että pinta on täysin puhdas ennen kalvon asennusta. Suosittelemme suorittamaan ajoneuvolle perusteellisen pesun, jolla varmistutaan, että pinnoilta on poistettu aivan kaikki lika. Ohjeet perusteelliseen puhdistukseen löytyvät Autonhoidon ABC:stä.
2. Mallimerkkien yms. irroitus
Kun ajoneuvo on saatu puhtaaksi, tulee mallimerkit ja kaikki sellaiset komponentit, joiden taakse kalvo halutaan saada, irroittaa pinnasta. Monesti esim. sivuvilkkujen irroitus mahdollistaa helpon asennuksen sekä siistimmän ja kestävemmän lopputuloksen, kun sauma tulee vilkun taakse eikä vilkun ympärille pinnan tasalle.
3. IPA pyyhintä
Huolellisen pesun jälkeen pinta kannattaa vielä pyyhkiä rasvanpoistoaineella (esim. IPA:lla, voidaan käyttää samaa tack solutionia kuin asennuksessakin), jotta kaikki viimeisetkin rasvat, sormenjäljet ja pinnalle mahdollisesti laskeutuneet pölynhiukkaset saadaan pois.
4. Asennettavan pinnan kastelu asennusnesteellä
Pinta, jolle kalvo asennettaan, kastellaan kauttaaltaan märäksi asennusnesteellä. Ohje asennusnesteen valmistukseen löytyy täältä: Slip solution.
5. Mahdollisen asennussuojan irroitus
Mikäli kalvossa on jonkinnäköinen asennussuoja päällä, kannattaa tämä poistaa. Näin varmistutaan siitä, että kalvo taipuu ja venyy paikoilleen oikein, sekä siitä, että lastattaessa asennussuoja ei hämää tai estä näkemästä kalvon kiinnitystä.
6. Linerin (taustapaperin) irrotus ja liimapinnan kastelu asennusnesteellä
Kalvon taustapaperi (joka on siis liimapintaa vasten) irroitetaan ja sitä mukaa, kun liimapinta paljastuu, kannattaa se kastella asennusnesteellä. Näin liima ei kerää esim. ilmassa leijuvia pölyhiukkasia itseensä.
7. Kalvon asettelu ja venytys paikoilleen
Tämä on se vaihe, jossa aletaan vaatimaan taitoa ja jonka oppii vain harjoittelemalla. Aluksi kalvo asetellaan suurin piirtein oikealle kohdalle. Mikäli kyseessä on nk. pre-cut sarja, haetaan esim. parkkitutkille tai mallimerkille leikatut reiät kohdalleen. Myös selkeät, terävät kulmat ovat hyviä "maamerkkejä", joiden avulla kalvo saadaan asemoitua paikoilleen.
Suorilla pinnoilla, esim. katto, konepelti tmv. asemointi on yleensä helpompaa. Konepellissä, katossa tai muilla suorilla pinnoilla kalvo kannattaa lukita paikoilleen kulmista pieneltä alalta kiinni lastaamalla, kun se on saatu asemoitua kohdilleen.
Puskureissa ja muissa kaarevissa muodoissa kalvoa joudutaan monesti hieman venyttämään, jotta se saadaan asemoitua oikein. Tällöin kannattaa aloittaa toisesta reunasta (esim. puskurin vasemmasta kulmasta), joka asemoidaan tarkasti paikoilleen (parkkitutkaa tai kulmaa kiintopisteenä käyttäen) ja lastataan pieneltä alueelta kiinni. Tämän jälkeen kalvoa ei kannata lähteä suoraan järjestelmällisesti lastaamaan aloitusreunasta eteenpäin kiinni, vaan siirtyä toiseen päähän kalvoa (esim. puskurin oikeaan kulmaan), joka pyritään asettamaan myös tarkasti paikoilleen esim. parkkitutkaa merkkinä käyttäen. Voi olla, ettei kalvo tunnu riittävän sen ollessa keskeltä vielä irti pinnasta ja jopa hieman rytyssä. Tällöin kalvoa venytetään hieman (HUOM! Ilman lämmitystä), jotta se saadaan kohdalleen, ja lukitaan paikoilleen lastaamalla se kiinni pintaan pieneltä alueelta.
Mikäli pinnassa on kaarevuutta muuhunkin suuntaan tai muussa kohti puskuria on teräviä muotoja tai esim. mallimerkin paikka, jonka tulee olla tarkasti kohdallaan, voidaan kalvo lukita paikoilleen myös esim. ylä- ja alaosasta pieneltä alueelta.
8. Kalvon lastaus kiinni pintaan
Kun kalvo on saatu asemoitua ja lukittua paikoilleen, aletaan se lastata kiinni, eli kalvon ja maalipinnan välissä oleva slip solution lastataan pois. Tällöin kalvon liimapinta pääsee kiinnittymään asennettavaan pintaan. Pinnalle kannatta sumuttaa pieni määrä asennusnestettä, jotta kitka kalvon ja lastan välissä saadaan minimoitua. Lastaaminen kannattaa tehdä järjestelmällisesti esimerkiksi keskeltä reunoille päin edeten, ja alhaalta ylöspäin suuntautuvin tasaisin vedoin/työnnöin. Pintaa kannattaa seurata tarkasti lastauksen edetessä, jottei kalvon ja maalipinnan väliin jää ylimääräistä kosteutta tai vesitaskuja.
Mikäli kalvon ja pinnan välissä havaitaan roskia tai jotain muuta outoa, kanattaa kalvoa raottaa mahdollismman nopeasti, jottei se ole kerennyt kiinnittyä pintaan eikä nostosta synny kalvoon jälkiä. Tämän jälkeen roskat voidaan huuhdella/pestä pois asennusnestettä käyttäen, jonka jälkeen kalvo lastataan kiinni.
9. Reunojen leikkaus
Nk. Pre-cut -sarjoissa kalvoa ei yleensä tarvitse juuri leikata asennuksen jälkeen, mutta toki näissäkin on mahdollista, että mitoissa on pieniä eroja tai kalvoa on venytetty hieman eri tavalla, jolloin reunoille jää ylimääräistä kalvoa. Rullatavarasta asennettaessa reunat tulee aina leikata muotoon.
Kun kalvo on saatu lastattua paikoilleen, päätetään, halutaanko reunat kääntää esim. konepellin alle/taakse vai joudutaanko ne leikkaamaan reunan tasolle. Yleisesti ottaen on parempi kääntää kalvo reunan taakse, jolloin varmistetaan, että kalvo varmasti kattaa aivan koko paneelin pinta-alan eikä esim. konepellin etureuna jää suojaamatta. Taakse käännetty sauma ei myöskään yleensä kerää likaa, joka tekee saumasta näkyvän, tai ole niin herkkä esim. painepesurin suihkulle, kuin pinnalle jätetty sauma. Joissain tapauksissa sauman kääntäminen paneelin taakse ei kuitenkaan onnistu, esim. katto on monesti leikattava paneelin reunaan.
Mikäli kalvo leikataan paneelin reunaan, leikataan se n. 0.5-1 mm vajaaksi paneelin reunaan nähden, jolloin sauma ei tule pahimmoilleen paneelin reunan kulmaan. Pinnan tasoon leikattaessa tulee olla äärimmäisen varovainen, jotta kalvon sijaan ei viilletä maalipintaan asti. Ideana on, ettei veitsi painu täysin kalvon läpi vaan viiltää sen pintakerroksen rikki. Taitava leikkaaja pystyy leikkaamaan esim. ilmapallon päälle tai jopa iholle asetetun ppf-kalvon ilman, että pallo puhkeaa tai ihoon tulee naarmuakaan. Leikkausta kannattaa harjoitella huolellisesti ennen maalipinnalle siirtymistä.
Paneelin taakse käännettäessä taas kalvo kannattaa leikata 5-10 mm yli reunan, jotta siihen jää riittävästi kääntövaraa. Leikkauksessa kannattaa käyttää sormea ohjurina siten, että veitsi pysyy seuraa jatkuvasti paneelin reunaa tasaisen etäisyyden päässä.
10. Reunojen lastaus kiinni
Kun kalvo on saatu leikattua, tulee reunat vielä lastata kiinni. Reunaan tuleva sauma lastataan keskeltä reunaan päin suuntautuvin vedoin, joilla painetaan kalvon ja pinnan välissä oleva asennusneste pois kalvon välistä. Paneelin taakse käännettävä sauma kiinnitetään kääntämällä kalvo paneelin taakse lastaa apuna käyttäen, pitämällä sitä painettuna hetki ja siirtymällä seuraavaan kohtaan.
Mikäli kalvo ei meinaa tarttua kiinni (monesti kalvon jäykkyys kerkeää nostaa sen irti pinnasta, ennen kuin liima kerkeää kunnolla kiinnittyä), kannattaa avuksi napata tack solution eli n. 10-20% IPA liuos. Tämä huuhtelee liukkaan asennusnesteen pois kalvon maalipinnalta ja pehmentää liiman parantaen näin alkutartuntaa ja helpottaen näin kiinni tarttumista.
11. Kuivaus
Kun reunat on saatu lastattua kiinni, kannattaa niiden alta tullut asennusliuos pyyhkiä pois mikrokuituliinalla. Samalla kannattaa koko asennuspinta kuivata, jotta päästään tarkastamaan lopputulosta. Mikäli jotain virheitä huomataan, kannattaa ne korjata mahdollisimman nopeasti. Mikäli kalvo kerkeää kuivua pinnalla pidempään kuin 15-20 minuuttia, saattaa sen nostaminen irti aiheuttaa jo jälkiä itse kalvoon.
Kannattaa huomata, että kalvo näyttää tässä vaiheessa hieman maitomaiselta ja laikukkaalta. Tämä johtuu kalvon ja pinnan välissä olevasta kosteudesta, joka haihtuu n. viikon kuluessa. Kyseessä on siis täysin normaali ilmiö, jota ei kannata säikähtää. Kuivuttuaan kalvo on täysin optisesti kirkas ja huomaamaton.
12. Mallimerkkien kiinnitys takaisin
Kun pinnat on saatu kuivattu ja tarkastettua, kiinnitetään mallimerkit ja muut irroitetut komponentit takaisin paikoilleen. Mikäli mahdollista, kannattaa kalvon antaa kuivua esim. yön yli ennen näiden kiinnitystä.
13.-14. Kuivuminen
Ajoneuvon tulee antaa kuivua vähintään 12 h lämpimässä tilassa ennen käyttöön ottoa. Lopullinen kuivuminen tapahtuu n. 1-2 viikon kuluessa, jolloin loputkin kosteudesta on haihtunut kalvon ja pinnan välistä ja lopputulos on täydellinen. Näiden ensimmäisen kahden viikon aikana pintaa ei saa pestä.
Teipatun tai PPF-suojatun auton peseminen ei sinällään juuri eroa tavallisen maalipinnan pesusta tai puhdistuksesta. Muutamia pieniä juttuja kannattaa kuitenkin ottaa pesuissa huomioon, jotta vältetään kalvon vaurioitumiset ja irtoamiset.
Painepesuria käytettäessä suihku suihkuputki kannattaa pitää hieman kauempana pinnasta, jotta suihku ei vahingossakaan pääse kalvon alle esim. saumakohdissa. Samasta syystä suihku kannattaa suunnata esim. konepellin kohdalla mielummin keskeltä ulospäin, jotta reunaan osuva vesi ei yritä painua sauman alle vaan osuu saumasta poispäin.
Pienpoistoaineita, ja muita liimaa liuottavia aineita kannattaa käyttää hyvin varoen. Jos aine pääsee kosketuksiin kalvon liiman kanssa esim. reunasta, voi kalvo lähteä pahimmillaan irtoamaan.
PPF-suojatun auton voi vahata tai pinnoittaa suurimmalla osalla maalipinnoille tarkoitetuista vahoista. Näissä tulee ottaa huomioon se, onko kalvo kiiltävä- vai mattapintainen, ja valita suojatuote tämän mukaan. Lisäksi markkinoilta löytyy erityisesti PPF- ja teippipinnoille tarkoitettuja suoja-aineita, jotka on kehitetty juuri näiden pintojen suojaukseen.
Esimerkiksi Gyeonin valikoimasta löytyy pinnoitetta ja nk. pikapinnoitetta sekä kiiltäville, että mattapinnoille:
Voit maksaa verkkomaksulla, MobilePayllä, yleisimmillä luottokorteilla tai laskulla. Yrityksille toimitamme myös laskulla. Toimituskulut ovat kirjeellä 2,95 € ja paketeilla alk. 5,49 €. Toimitamme paketteja myös suoraan kotiin ja työpaikalle!
Vakituinen henkilökuntamme käsittelee tilauksia koko ajan. Ark. klo 13 mennessä jätetyt tilaukset lähtevät Turun varastoltamme yleensä jo samana päivänä ja vastaanotat tuotteesi 1-2 vrk kuluttua.
Tilaa nyt ja tutustu rauhassa kotona tai työpaikalla, aidossa käyttöympäristössä. Voit palauttaa tai vaihtaa ilmaiseksi ilman selittelyjä. Rahat takaisin -tyytyväisyystakuu on voimassa 30 päivää ostoksesta. Turvallista ja huoletonta ostamista parhaimmillaan!
AUTONHOITOTUOTTEIDEN ASIANTUNTIJA PALVELUKSESSASI
Autonhoitokemikaalit kehittyvät jatkuvasti - niin myös tuotevalikoimamme. Etsimme ja testaamme uusia autonhoitotuotteita jatkuvasti löytääksemme niistä parhaimmat asiakkaillemme. AUTODUDE-verkkokaupasta löydät aina markkinoiden parhaat autonhoitotuotteet edulliseen hintaan. Tervetuloa ostoksille AUTODUDE-verkkokauppaan!
AUTODUDE.FI TARJOAA
ASIAKASPALVELU
AUTODUDE MYYMÄLÄ
Voit ostaa tuotteitamme myös Oulun Valostore-myymälästämme Alasintieltä. Sieltä voit myös noutaa tilaamasi tuotteet.
VERKKOKAUPAN TAKANA
Handshake Finland Oy
Y: 2304112-0 alv. rek.
Alasintie 9, 90400 Oulu
Tilaukset 9-18: 075 328 5820
LIITY DUDEN TALLIIN JA HYÖDY!
Saat ilmoituksia merkittävistä uutuuksista, tuotteiden käyttövinkkejä, erikoistarjouksia ym. sähköpostiin parin viikon välein enimmäkseen kevät- ja kesäkaudella. Listalta voi erota koska vain.
Korkein luottoluokitus
Kauppalehden Menestyjä 2012-2022
Kaikki tarjoamamme Matkahuollon kuljetukset ovat hiilineutraaleja
Yrityksemme täyttää tilaajavastuulain edellyttämät velvoitteet (Vastuu Group)
© 2024 Handshake Finland Oy / Autodude.fi | 2304112-0 | Rekisteriseloste